W dniu 12 listopada 2017 roku rozpoczęła się czwarta mobilność II Liceum Ogólnokształcącego im. Gustawa Gizewiusza w Giżycku w ramach projektu Erasmus+ „Nauczanie i uczenie się z ICT”. Polską grupę reprezentowali Alicja Kachniarz, Weronika Kubów, Izabela Szypiło, Tomasz Wołczek oraz Michał Strupiński z klasy IIB wraz z koordynatorkami projektu Mariolą Plaugo i Małgorzatą Szpakowską. Zapraszamy do zapoznania się z relacją uczniów II LO oraz koordynatorkami projektu z wyjazdu na Węgry.
„Wszyscy byliśmy bardzo podekscytowani podróżą do Budapesztu zwłaszcza, że dla niektórych z nas był to pierwszy lot w życiu. Celem naszej wyprawy było miasto Jászberény oddalone 87 km od Budapesztu, gdzie czekała już na nas nauczycielka z Węgier Krisztina Gulyas z uczennicami szkoły technicznej i zawodowej im. Klapka György, Anitą i Kitty, które gościły naszą młodzież w swoich domach. Rodziny przyjęły uczniów bardzo ciepło i ugościły pysznym węgierskim obiadem. Resztę dnia spędziliśmy poznając się nawzajem i doskonaląc znajomość języka angielskiego.
Program pobytu skierowany był na realizację działań projektowych. Młodzież wzięła udział w multimedialnej lekcji chemii w profesjonalnym laboratorium w centrum szkoleniowym w powiatowym mieście Szolnok, wyposażonym w nowoczesny sprzęt pozyskany ze środków unijnych. Uczniowie pracując w grupach nazywali elementy sprzętu laboratoryjnego w języku obcym, a następnie przeprowadzili serię doświadczeń chemicznych tj. chemiczny ogród, czarny wąż, chemiczne jojo.
Duże wrażenie wywarła na nas interaktywna lekcja języka angielskiego z użyciem zintegrowanego oprogramowania „smart classroom” i tabletów. Zadaniem uczestników lekcji było nagrywanie w grupach krótkich wywiadów i przesyłanie ich za pomocą aplikacji „screen mirroring” na monitor telewizora do obejrzenia przez wszystkich uczniów. Jest to pomysł warty zastosowania na wielu przedmiotach, a szczególnie językach obcych.
Głównym założeniem naszego projektu jest poznawanie aplikacji do wykorzystywania w edukacji. W kolejnych dniach uczniowie ze wszystkich krajów przedstawiali wybrane przez siebie aplikacje. Nasza grupa jako pierwsza przedstawiała aplikację matematyczną „Photomath” oraz astronomiczną „Sky map” do obserwacji nieba, gwiazd i planet. Kolejno wystąpiła Turcja z oprogramowaniem „Antropi Teach”, Słowacja – „EduPage”. Grecja pokazała nam wykorzystanie aplikacji „Animato” do szybkich i profesjonalnych prezentacji oraz bardzo interesujące narzędzie „Wordle Web 2.0” do tworzenia chmur wyrazowych. Ponadto koordynator z Turcji – Ahmed Dogan zaprezentował wszystkim „Słownik ICT”, który opracował zespół uczniów i nauczycieli z Turcji w ramach zajęć klubu ICT.
Dzięki zaproszeniu do fabryki części do samochodów marki volvo, mieliśmy sposobność obejrzenia z bliska pracy maszyn służących do produkcji podzespołów samochodowych jak i pracy programistów maszyn CNC. Dział, w którym zespół inżynierów prezentował nam symulacje pracy maszyn cieszył się ogromnym zainteresowaniem zarówno uczniów jak i nauczycieli.
Podczas pobytu nie zabrakło też integracji uczestników projektu oraz poznawania tradycji węgierskich. Uczniowie szkoły w Jászberény przedstawili nam prezentacje o swoim kraju, edukacji i oprowadzili po szkole. Zaprosili nas do regionalnego tańca węgierskiego w strojach ludowych.
Ostatni dzień pobytu był dość nietypowy, bo były to zajęcia terenowe po pięknej stolicy Węgier – Budapeszcie. Uczniowie po dokładnym zaplanowaniu trasy i z wykorzystaniem dostępnych aplikacji mobilnych, pokazali nauczycielom piękno stolicy Węgier. Znakomicie wywiązali się z powierzonego im zadania. Udaliśmy się na między innymi na słynną Halę Targową, do Wielkiej Synagogi, zobaczyliśmy Parlament podziwiając po drodze pomniki i mosty wzniesione nad Dunajem. Na koniec udaliśmy się na Jarmark Bożnonarodzeniowy, znajdujący się w centrum miasta. Warto wspomnieć, że nie była to krótka wycieczka, bo przeszliśmy 14 km.
Dzięki programowi Erasmus+ mamy szansę rozwijać kompetencje cyfrowe, poznawać inne kultury i tradycje oraz zobaczyć jak funkcjonujemy na tle innych narodowości”.