15 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Konsumenta

W sobotę – 15 marca – obchodziliśmy ważne święto, bo dotyczy ono nas wszystkich – Światowy Dzień Konsumenta.


Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, wszystkim mieszkańcom Powiatu Giżyckiego, życzymy udanych zakupów towarów i usług, przyjaznych sprzedawców i usługobiorców oraz skutecznych reklamacji.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Giżycku
Katarzyna Tota-Leszczyńska
Mirosław Dariusz Drzażdżewski
Starosta Giżycki

 


 

Termin obchodów wiąże się z rocznicą przemówienia prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna F. Kennedy’ego, skierowanego w 1962 r. do amerykańskiego Kongresu. W przemowie tej po raz pierwszy zaakcentowano potrzebę ochrony praw konsumentów.
Kennedy wypowiedział cztery podstawowe prawa konsumentów: prawo do bezpieczeństwa, rzetelnej informacji, do wyboru oraz prawo do bycia wysłuchanym. Z jego ust padło też znane stwierdzenie: „Konsumenci to my wszyscy”.

W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony był po raz pierwszy w 2000 roku, natomiast na świecie od 1983 roku. Natomiast w 1999 r. powołano instytucję rzecznika konsumentów, który występuje do przedsiębiorców w imieniu i na rzecz konsumentów, dążąc do polubownego zakończenia sporu.

Światowy Dzień Konsumenta jest okazją do upowszechniania wiedzy zarówno o prawach przysługujących konsumentom, jak i instytucjach i organizacjach chroniących prawa konsumentów. Rozwijający się intensywnie rynek stosuje coraz nowocześniejsze formy komunikacyjne i techniki marketingowe, które są trudne do rozpoznania przez konsumentów – słabszych uczestników rynku.
Warunkiem świadomego uczestniczenia konsumentów w rynku jest zasób wiedzy i posiadanie niezbędnych informacji.

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Giżycku przygotował niezbędne wskazówki dotyczące przepisów konsumenckich i możliwości dochodzenia praw przydatne każdemu konsumentowi.

1. CZY MOŻNA ZWRÓCIĆ TOWAR, jeśli rozmiar okaże się niewłaściwy lub po powrocie do domu zmieniliśmy decyzję i okazał się zakupem nietrafionym.

NIE

  • jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, w których mogliśmy towar obejrzeć i przymierzyć, chyba, że zgadza się na to sprzedawca – zależy od jego dobrej woli i praktyki handlowej sklepu,
  • nawet jeśli sprzedawca zgodzi się przyjąć towar, to konsument musi zgodzić się na jego warunki, np. zwrot w oryginalnym opakowaniu, czy zwrot pieniędzy na kartę podarunkową.

TAK, w przypadku:

  • zawarcia umowy sprzedaży POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA, tj. prezentacje w domach, hotelach, na zorganizowanych spotkaniach,
  • zawarcia umowy sprzedaży NA ODLEGŁOŚĆ, tj. przez Internet, sprzedaż wysyłkowa z katalogu, przez telefon.
    W takich przypadkach konsument ma możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży poprzez złożenie oświadczenia w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy lub też otrzymania towaru wraz z jednoczesnym zwrotem towaru sprzedawcy. Następnie sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi całą uiszczoną kwotę wraz z kosztami dostawy do domu konsumenta.

2. CZY REKLAMACJA PRZYSŁUGUJE NA TOWAR PRZECENIONY I Z WYPRZEDAŻY

TAK

  • towar można reklamować przez 2 lata od dnia wydania towaru;
  • żądania, które może zgłosić konsument do sprzedawcy:
    – naprawa towaru,
    – wymiana towaru.
  • Jeśli sprzedawca:
    – odmówił naprawy lub wymiany towaru,
    – nie naprawił lub nie wymienił towaru,
    – próbował naprawić lub wymienić, ale towar nadal jest niezgodny z umową,
    – oświadczył, że nie naprawi lub nie wymieni towaru w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta,
    to konsument ma prawo do żądania obniżenia ceny lub – w przypadku istotnej niezgodności z umową – odstąpienia od umowy. Jeśli brak zgodności z umową jest istotny, konsument może żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy, bez uprzedniego skorzystania z prawa do żądania naprawy lub wymiany.
  • reklamacja powinna być złożona do sprzedawcy na piśmie (dane sprzedawcy znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien – co do zasady – otrzymać wraz z towarem)
  • sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji na wadliwy towar.

NIE
jeśli przyczyną przeceny, była wada/usterka, o której sprzedawca poinformował konsumenta

3. KONSUMENT MA PRAWO WYBORU, CZY WADLIWY TOWAR REKLAMUJE W TRYBIE NIEZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ, CZY Z GWARANCJI.

4. INNA CENA W KASIE, INNA NA PÓŁCE.

Należy uważnie sprawdzać ceny. Jeśli sprzedawca żąda do zapłaty wyższej ceny niż na półce, czy na towarze, konsument ma prawo do zakupu towaru w niższej cenie uwidocznionej na półce, czy na metce.

5. PRAWA E-KONSUMENTA SĄ W CAŁEJ UNII EUROPEJSKIEJ JEDNOLITE. Problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się natomiast pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich. Dlatego należy uważać, których sprzedawców wybieramy.

Z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Giżycku można kontaktować się w poniedziałek w godz. 8.00 – 16.00 oraz od wtorku do piątku w godz. 7.30 – 15.30, w siedzibie Starostwa Powiatowego w Giżycku przy Al. 1 Maja 14, pok. nr 12, tel. 87 428 59 58 wew. 52, e-mail: rzecznik@gizycko.starostwo.gov.pl