3.1 C
Giżycko
23 grudnia 2024
Strona główna Blog Strona 11

Webinarium dla seniorów i ich opiekunów

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego we współpracy z Minister do spraw Polityki Senioralnej oraz Komendą Główną Policji zaprasza seniorów i ich opiekunów do udziału w webinarium pt. „Na co uważać i jak nie dać się okraść w Internecie – bankowość elektroniczna dla seniorów. III edycja”, które odbędzie się dnia 11 września 2024 roku w godz. 10:00-12:30. Udział w webinarium jest bezpłatny.

Dla kogo
Webinarium (spotkanie online) jest skierowane do seniorów oraz ich opiekunów.

Cel
Celem webinarium jest zwiększanie świadomości seniorów i ich opiekunów w zakresie aktualnych zagrożeń spowodowanych działalnością cyberprzestępców.

Data i harmonogram czasowy
11 września 2024 roku od 10:00 do 12:30.

Logowanie uczestników na webinarium rozpocznie się od 9:45.

Zgłoszenia
Rejestracja na webinarium odbywa się online, tj. poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy:

https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=89705&p_id=18

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (za pośrednictwem domów seniora, klubów seniora, centrów aktywności seniora, domów pomocy społecznej, bibliotek itp.). W przypadku zgłoszeń grupowych wypełniając formularz rejestracyjny należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.

Organizator
Webinarium jest organizowane przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Minister do spraw Polityki Senioralnej oraz Komendą Główną Policji.

Informacje techniczne
W celu uczestnictwa w spotkaniu niezbędne jest stabilne łącze internetowe. W spotkaniu uczestniczyć można poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację. Szczegółowe informacje techniczne dotyczące dołączenia do spotkania zostaną przesłane po potwierdzeniu uczestnictwa oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem (wraz z linkiem) na spotkanie.

Potwierdzenia uczestnictwa
Potwierdzenia uczestnictwa zostaną przesłane do 10 września 2024 roku.

Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium. W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu wydarzenia potwierdzenia uczestnictwa będą przesyłane na bieżąco.

Opłaty
Udział w webinarium jest bezpłatny.

 

Program webinarium [pobierz]

 

Utrudnienia w ruchu pojazdów – IV Bieg Ryński

Informujemy o utrudnieniach w ruchu pojazdów w związku z organizacją w dniu 21.07.2022r. w godzinach 11:30-14:00 imprezy sportowej pn. „IV Bieg Ryński o Puchar Burmistrza Miasta i Gminy Ryn”.

Wykorzystane w sposób szczególny zostaną:
– droga wojewódzka 642 (odc. Głąbowo – Ryn)
– drogi powiatowe i gminne na terenie powiatu giżyckiego
– drogi leśne na terenach Lasów Państwowych Nadleśnictwa Giżycko

Obchody Święta Policji

W dniu dzisiejszym (16 lipca) na Placu w Porcie „Ekomarina” w Giżycku odbyły się obchody Święta Policji. Dzień ten jest okazją do wyrażenia słów podziękowania i uznania dla profesjonalnej i pełnej poświęcenia służby w obronie porządku publicznego, bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców Powiatu Giżyckiego. Starosta Giżycki Mirosław Dariusz Drzażdżewski złożył z tej okazji Komendantowi oraz wszystkim funkcjonariuszom i pracownikom cywilnym Komendy Powiatowej Policji w Giżycku najlepsze życzenia. W trakcie uroczystości wręczone zostały także akty mianowania na wyższy stopień służbowy.

 

Krajowe eliminacje do konkursu „Europejskiej Nagrody w Dziedzinie Zapobiegania Przestępczości”

Rusza kolejna edycja konkursu „Europejskiej Nagrody w Dziedzinie Zapobiegania Przestępczości” organizowana corocznie przez Europejską Sieć Zapobiegania Przestępczości (EUCPN). W bieżącym roku za przeprowadzenie konkursu na poziomie UE odpowiedzialne są Węgry, jako kraj sprawujący Prezydencję w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2024 r.

Tegoroczna edycja konkursu ECPA koncentruje się na temacie zapobiegania powrotowi do przestępstwa.

Celem konkursu jest identyfikowanie i promowanie najlepszych praktyk europejskich, które skutecznie przyczyniają się do zmniejszenia wskaźników recydywy oraz do zwiększenia powodzenia działań resocjalizacyjnych. W centrum uwagi Prezydencji węgierskiej znajdują się działania ułatwiające: znalezienie zatrudnienia, sprzyjające postępowaniu zgodnemu z prawem, a także skutecznej reintegracji osób dorosłych lub nieletnich ze społeczeństwem w okresie pozbawienia wolności poprzez szkolenia, zatrudnienie lub przy pomocy innego rodzaju programów. W zakresie tegorocznej edycji konkursu ECPA mieszczą się także projekty wspierające reintegrację więźniów w tzw. domach przejściowych.

Kursy i szkolenia organizowane dla byłych więźniów po ich zwolnieniu nie kwalifikują się do udziału w konkursie. Trzy czwarte działań [w ramach zgłaszanego projektu] musi wiązać się z pracą wykonywaną w ramach ośrodka systemu penitencjarnego, a jedna czwarta może odnosić się do działań prowadzonych po zakończeniu odbywania kary. Projekty powinny skupiać się na działaniach prowadzonych w zakładzie karnym, a programy reintegracyjne dla zwolnionych osadzonych mogą być uzupełnieniem takich działań.

Nie ma znaczenia, jakie przestępstwo popełnili więźniowie biorący udział w projekcie. Projekt może być organizowany i prowadzony bezpośrednio przez ośrodek systemu penitencjarnego lub być wdrażany przez organizacje pozarządowe, które wymiernie wspierają reintegrację więźniów ze społeczeństwem po ich wyjściu na wolność.

Nagrodę główną w konkursie stanowi kwota 10.000 euro. Ponadto regulamin przyznawania Europejskiej Nagrody w Dziedzinie Zapobiegania Przestępczości przewiduje również nagrody po 5.000 euro dla dwóch wyróżnionych projektów. Każde państwo członkowskie może zgłosić tylko jeden projekt do konkursu oraz ewentualnie dodatkowe projekty jako przykłady dobrych praktyk, w celu ich promocji, ale bez prawa udziału w konkursie. Zwycięzca tegorocznej edycji konkursu zostanie ogłoszony podczas Konferencji Dobrych Praktyk EUPCN, wstępnie zaplanowanej w dniach 3–4 grudnia 2024 roku w Budapeszcie.

Każdy podmiot może zgłosić maksymalnie 3 wybrane projekty do eliminacji krajowych. Istotnym warunkiem stawianym przez EUCPN jest wskazanie projektów, które zostały wcześniej poddane ewaluacji.

Polski kandydat do nagrody ECPA zostanie wybrany przez komisję powołaną przez Departament Porządku Publicznego MSWiA. Wybrany kandydat zostanie poproszony o przetłumaczenie formularza zgłoszeniowego projektu na język angielski.

Projekty opisane na załączonym formularzu zgłoszeniowym (w języku polskim) należy składać do dnia 10 września 2024 roku do Departamentu Porządku Publicznego MSWiA na adres:

Departament Porządku Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa (ePUAP: /MSWIA/domyslna lub /MSWIA/SkrytkaESP) oraz jednocześnie w formie elektronicznej – na adresy poczty elektronicznej: Krajowego Przedstawiciela w EUCPN: pawel.piaskowski@mswia.gov.pl i Sekretariatu Departamentu Porządku Publicznego: sekretariat.dpp@mswia.gov.pl.

Informacja na temat eliminacji krajowych do konkursu ECPA (wraz z załącznikami) została również zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakładce dotyczącej EUCPN:

https://www.gov.pl/web/mswia/krajowe-eliminacje-do-konkursu-europejskiej-nagrody-w-dziedzinie-zapobiegania-przestepczosci3

Szczegółowe informacje są również dostępne na stronie internetowej Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości (EUCPN) pod linkami:

https://eucpn.org/service/bpc-ecpa  
https://eucpn.org/document/ecpa-documents

 

Załączniki:

  1. Regulamin krajowych eliminacji do corocznego konkursu „Europejskiej Nagrody w Dziedzinie Zapobiegania Przestępczości”.
  2. Formularz zgłoszeniowy (European Crime Prevention Award (ECPA) Annex I).
  3. Arkusz oceny projektu.
  4. Robocze tłumaczenie na j. polski komunikatu Prezydencji.
  5. Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych.
  6. Regulamin przyznawania Europejskiej Nagrody w Dziedzinie Zapobiegania Przestępczości oraz prezentowania projektów (Rules and procedures for awarding and presenting the European Crime Prevention Award) w języku angielskim.

 

 

Bezpłatne badania mammograficzne

LUX MED Diagnostyka zaprasza Panie w wieku od 45 do 74 lat na bezpłatne badania mammograficzne w ramach Programu Profilaktyki Raka Piersi finansowanego przez NFZ do mobilnej pracowni mammograficznej:
WYDMINY – 29 sierpnia 2024 r. w godz. od 8.30 do 11.00 przy Gminnym Ośrodku Kultury, Rynek 1.

Panie w wieku od 45 do 74 lat mogą wykonać mammografię w programie:

  • co 24 miesiące, jeśli nie miały zdiagnozowanej wcześniej złośliwej zmiany nowotworowej w piersi,
  • co 12 miesięcy, jeśli zakończyły leczenie raka piersi i 5-letni proces monitorowania po zakończonym leczeniu,
  • co 12 miesięcy, jeśli po 5 latach od leczenia chirurgicznego raka piersi pozostają w trakcie uzupełniającej hormonoterapii (HT).

Wyłączone z programu są kobiety objęte „Opieką nad rodzinami wysokiego, dziedzicznie uwarunkowanego ryzyka zachorowania na raka piersi lub raka jajnika” lub „Kompleksową opieką onkologiczną nad świadczeniobiorcą z nowotworem piersi”.

Przy określeniu wieku należy wziąć pod uwagę rok urodzenia. Badanie w programie można wykonać w dowolnej lokalizacji, niezależnie od swojego miejsca zamieszkania i bez skierowania lekarskiego.

Badajmy się regularnie i dbajmy o swoje zdrowie!

Mammografia jest najbardziej czułym i specyficznym badaniem w zwalczaniu raka piersi. Pozwala na wykrycie zmian, których nie można zaobserwować podczas samokontroli piersi. Wczesne wykrycie nowotworu umożliwia natychmiastowe, skuteczne leczenie i daje niemal 100 % gwarancję powrotu do zdrowia.

W przypadku wykrycia nieprawidłowości udział w programie zapewnia szybką ścieżkę diagnostyki i leczenia, a dzięki stałemu monitoringowi usprawniamy kontakt z placówkami prowadzącymi dalszą diagnostykę i przyspieszamy ewentualne konieczne leczenie.

Rejestracja pod nr tel. 22 880 90 80 (*3)

W celu weryfikacji uprawnień do badania przed połączeniem telefonicznym prosimy przygotować dowód osobisty. Na badanie prosimy zabrać ze sobą zdjęcia lub płyty CD z poprzednich mammografii, o ile nie były one wykonane w pracowni LUX MED. Prosimy o stawienie się na badanie w czasie wyznaczonym podczas rejestracji.

Więcej informacji na temat mammografii, Programu Profilaktyki Raka Piersi i innych badaniach z zakresu diagnostyki obrazowej znajdziecie Państwo na stronie www.luxmed-diagnostyka.pl

 

30-lecie 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej im. Zawiszy Czarnego

W dniu dzisiejszym (12 lipca br.) trwają obchody 30-lecia 15 Giżycka Brygada Zmechanizowana im. Zawiszy Czarnego. Z tej okazji na ręce dowódcy 15 GBZ płk dr Grzegorza Kaliciaka życzenia złożyli Starosta Giżycki Mirosław Dariusz Drzażdżewski oraz Wicestarosta Giżycki Mateusz Sieroński:

Szanowny Pan
płk dr Grzegorz Kaliciak
Dowódca
15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej
im Zawiszy Czarnego

„Z okazji 30. rocznicy utworzenia 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej im. Zawiszy Czarnego pragnę złożyć wszystkim żołnierzom i pracownikom Brygady serdeczne życzenia i gratulacje.
Miałem przyjemność obserwować całe minione 30-lecie jednostki, od pierwszych dni jej powstania. Widziałem jak się zmienia i dostosowuje do nowych potrzeb, zadań, planów sojuszniczych. Trzydziestoletnia historia Brygady w pełni uzasadnia miano „Giżyckiej”. Brygada, jej żołnierze i pracownicy są w pełni częścią naszych wspólnot samorządowych. Jestem dumny z historii Brygady, z sukcesów i wyróżnień jakie osiągnęli żołnierze służący pod jej sztandarem. Niech 30-letni dorobek będzie inspiracją do kolejnych wielkich sukcesów, które zapiszą się na kartach historii jednostki.
Gratuluję wysokiego poziomu wyszkolenia, potwierdzonego nie tylko przez wyróżnienia i nagrody, ale przede wszystkim przez udział w misjach pokojowych. Dziękuję rodzinom żołnierzy, których wsparcie przyczynia się do wysokiego poziomu realizacji zadań wojskowych a służba Ojczyźnie nabiera bardzo osobistego znaczenia. Dziękuję również kombatantom i byłym żołnierzom, którzy wieloletnią służbą tworzyli i wzbogacali osiągnięcia Brygady.
Doceniam i dziękuję za wkład pracy i pomoc przy organizacji świąt narodowych oraz różnego rodzaju imprez sportowo-rekreacyjnych i kulturalnych. Szczególne podziękowania składam za opiekę nad kombatantami, byłymi żołnierzami, a także Sybirakami.
Wszystkim żołnierzom i pracownikom Brygady życzę pomyślnej realizacji zadań, sukcesów w pracy zawodowej, spełnienia marzeń i planów, a przede wszystkim zdrowia i szczęścia oraz wszelkiej pomyślności w życiu osobistym”.

Starosta Giżycki
Mirosław Dariusz Drzażdżewski

Wojewódzkie Obchody Dnia Walki i Męczeństwa Wsi Polskiej

Po uroczystym apelu upamiętniającym Dzień Walki i Męczeństwa Wsi Polskiej Mirosław Dariusz Drzażdżewski – Starosta Giżycki oraz Mateusz Sieroński – Wicestarosta Giżycki złożyli okolicznościowe wiązanki pod Pomnikiem Bojownikom o Polskość Ziemi Mazurskiej.
Dzień Walki i Męczeństwa Wsi Polskiej ustanowiono ustawą z 29 września 2017 r. w hołdzie mieszkańcom polskich wsi za ich patriotyczną postawę w czasie II wojny światowej.
Wybrano datę nieprzypadkową – 12 lipca, nawiązującą do rozpoczętej tego dnia w 1943 r. przez Niemców pacyfikacji Michniowa w województwie świętokrzyskim za sprzyjanie partyzantom Armii Krajowej.

Aktualna sytuacja na rynku pracy – czerwiec 2024 r.

Według stanu na koniec czerwca 2024 r. w powiecie giżyckim zarejestrowanych było 1243 bezrobotnych. Liczba pozostających bez zatrudnienia zwiększyła się o 0,3% w porównaniu ze stanem z końca czerwca ubiegłego roku.

W omawianym miesiącu zarejestrowało się 136 bezrobotnych, natomiast ewidencję urzędu opuściły 234 osoby, w tym:

  • 118 bezrobotnych uzyskało zatrudnienie, tj. 50,4% ogólnej liczby wyłączonych z ewidencji bezrobotnych (w tym 33 osoby rozpoczęły zatrudnienie subsydiowane, tj. 28,0% ogółu podjęć pracy),
  • 2 osoby rozpoczęły szkolenie, tj. 0,9%,
  • 11 osób rozpoczęło staż, tj. 4,7%, 1 osoba rozpoczęła prace społecznie użyteczne, tj. 0,4%,
  • 53 osoby nie potwierdziły gotowości do podjęcia pracy, tj. 22,7%.

Kobiety, zarejestrowane w czerwcu br., w liczbie 59 – stanowiły 43,4% ogółu nowo zarejestrowanych bezrobotnych. W końcu omawianego miesiąca liczba zarejestrowanych kobiet wynosiła 615, stanowiąc 49,5% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych (tj. o 0,2 pkt proc. więcej niż w końcu czerwca ubiegłego roku). Spośród ogółu bezrobotnych rejestrujących się w omawianym miesiącu – 97 osób nie posiadało prawa do zasiłku, tj. 71,3% ogółu rejestrujących się. Na koniec czerwca br. w rejestrach urzędu pozostawało 1087 bezrobotnych bez prawa do pobierania zasiłku, którzy stanowili 87,5% ogółu zarejestrowanych – oznacza to, że w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – ich udział w ogólnej liczbie bezrobotnych zwiększył się o 2,1 pkt proc. W omawianym miesiącu urząd pracy dysponował 95 ofertami wolnych miejsc pracy, w tym 38 miejscami pracy subsydiowanej (tj. 40,0% ogólnej ich liczby).

 

logo aktualna sytuacja na rynku pracy pup

1 miejsce w etapie wojewódzkim XXI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego PFRON

10 lipca br. Warsztaty Terapii Zajęciowej przy „RYSIPON-Dar Serca” w Rynie odwiedzili pracownicy PFRON Oddział Warmińsko-Mazurski, którzy wręczyli uczestnikom nagrody za 1 miejsce w etapie wojewódzkim XXI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego PFRON – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych „Sztuka Osób Niepełnosprawnych” 2023 w kategorii FOTOGRAFIA.
Praca uczestników WTZ przy „RYSIPON-Dar Serca” w Rynie została wysłana na finał krajowy. Nagrodzeni uczestnicy: Sylwia Borysieńka oraz Maciej Glica. Temat konkursu: Życie jest podróżą. Praca pt. „Najważniejsza podróż w życiu – ku dorosłości” wykonana pod kierunkiem instruktorki Agnieszka Bałdyga.
Trzymamy kciuki za finał ogólnopolski!

 

Krwawa Niedziela na Wołyniu

11 lipca 1943 roku ukraińscy nacjonaliści zaatakowali Polaków w 99 miejscowościach przedwojennego województwa wołyńskiego na Kresach Wschodnich – wtedy zajętych już przez niemiecką III Rzeszę. Dla upamiętnienia tego dnia, nazywanego Krwawą Niedzielą, co roku obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci Ofiar Ludobójstwa dokonanego przez ukraińskich nacjonalistów.

Tego dnia miało miejsce apogeum Zbrodni Wołyńskiej. O świcie oddziały UPA – często przy aktywnym wsparciu miejscowej ludności ukraińskiej – otoczyły i zaatakowały jednocześnie 99 polskich wsi w pow. kowelskim, włodzimierskim, horochowskim i częściowo łuckim. Doszło tam do eksterminacji ludności cywilnej i zniszczeń. Wsie były palone, a dobytek grabiony. Badacze obliczają, iż tylko tego jednego dnia mogło zginąć ok. 8 tys. Polaków – głównie kobiet, dzieci i starców. Ludność polska ginęła od kul, siekier, wideł, noży i innych narzędzi, nierzadko w kościołach podczas mszy św. i nabożeństw.

Za datę symboliczną dla ludobójstwa na Wołyniu uznaje się 10 lipca 1943 r., kiedy członkowie UPA rozerwali końmi wysłanego na pertraktacje z nimi przedstawiciela Polskiego Państwa Podziemnego Zygmunta Rumla. Po tej zbrodni rozpoczęły się masowe mordy na ludności polskiej na Wołyniu, a później w Małopolsce Wschodniej. Szacuje się, że ukraińscy nacjonaliści, wspierani przez chłopstwo, zaatakowali Polaków zamieszkałych w 4300 miejscowościach.

W pobliżu zniszczonych wsi i chutorów pozostały bezimienne masowe doły grobowe kryjące – najczęściej okaleczone – ciała polskich mieszkańców Kresów.

Celem ukraińskich nacjonalistów była jednak nie tylko fizyczna eliminacja polskiej społeczności, ale także wykarczowanie śladów świadczących o wielowiekowej obecności polskiej na Kresach. Dlatego równolegle z aktem ludobójstwa niszczyli polskie dobra kulturalne, zabytki, uderzali w kresową gospodarkę, wypalając polskie siedliska do fundamentów, ze szczególną zajadłością niszcząc katolickie kościoły.

W latach 1943–1945 na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej ukraińscy nacjonaliści wymordowali od 80 do 120 tys. Polaków. Precyzyjna liczba ofiar nie jest możliwa do ustalenia.

Dowiedz się więcej:
https://bit.ly/3P6GZZN
https://bit.ly/3IiRxmq
https://bit.ly/3AxmPUA
https://bit.ly/3RjfX3i

Zapraszamy na portal IPN https://zbrodniawolynska.pl/ w całości poświęcony ludobójstwie na Polakach na Wołyniu.

 

Zaproszenie na spotkanie w sprawie odstraszania wilków

Zapraszamy na spotkanie w dniu 11 lipca 2024 roku o godz. 13:00 w Gminnym Ośrodku Kultury w Wydminach (sala dolna) z dr hab. Sabiną Nowak, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, Zakład Ekologii, Wydział Biologii, Prezes Stowarzyszenia dla Natury „Wilk” mającą ponad trzydziestoletnie doświadczenie w badaniach nad wilkami, współautorką publikacji „Po sąsiedzku z wilkami”, zajmująca się również metodami ochrony inwentarza przed wilkami, odszkodowaniami oraz zabieganiem o wsparcie i aktywność władz państwowych w tym zakresie.

Link do strony Stowarzyszenia: https://www.polskiwilk.org.pl/

Publikacje Stowarzyszenia: „Po sąsiedzku z wilkami” oraz „Poradnik ochrony zwierząt hodowlanych przed wilkami” dostępne na stronie: https://www.polskiwilk.org.pl/publikacje

Podziękowania Mera Krzemieńca w Ukrainie

Andrij Smahliuk, Mer Krzemieńca w Ukrainie – miasta partnerskiego Powiatu Giżyckiego podziękował za przekazane przez Powiat dary.
Dziękujemy Zbigniewowi i Beacie Kurowickim za zorganizowanie transportu i przekazanie darów.
krzemieniec dary

Utrudnienia w ruchu pojazdów – przejazd motocykli

Uprzejmie informujemy o utrudnieniach w ruchu pojazdów w związku z organizacją imprezy o charakterze patriotyczno-kościelnym: przejazd motocykli w dniu 26.07.2024 roku.

Przejazd motocykli w godz. 19.00 – 20:00 z Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Ducha Świętego Pocieszyciela, następującą trasą: ul. Moniuszki – ul. Olsztyńska – rondo JPII – pl. Grunwaldzki – ul. Warszawska – ul. Dąbrowskiego – ul. Kolejowa – ul. Unii Europejskiej – rondo JPII – ul. Olsztyńska – ul. Moniuszki – ul. Św. Brunona, na Wzgórze Św. Brunona.

Przewidywana liczba uczestników około 300 osób.

80. rocznica walk o wyzwolenie Wilna

W niedzielę 7 lipca 2024 r. w kościele p.w. św. Kazimierza Królewicza w Giżycku odbyło się uroczyste nabożeństwo w intencji poległych Żołnierzy Armii Krajowej, walczących o wyzwolenie Wilna spod okupacji niemieckiej w lipcu 1944 roku. W tym roku mija 80. rocznica walk o wyzwolenie Wilna w czasie II wojny światowej.
W uroczystości wziął udział Starosta Giżycki Mirosław Dariusz Drzażdżewski, przedstawiciele wojska, 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej, środowisk kombatantów, Oddziału Towarzystwa Przyjaciół Grodna i Wilna. We Mszy św. wziął również udział Andrzej Szocik, prezes giżyckiego koła Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, który przestawił rys historyczny wydarzeń lipcowych w Wilnie, komendant Policji podinp. Sławomir Ozygała, mjr Sławomir Filipczak zastępca szefa WCR, obecni byli mieszkańcy miasta, a wśród nich dawni mieszkańcy Wilna. Podniosły charakter nadawały swoją obecnością poczty sztandarowe.
Nabożeństwo przeprowadził salezjanin, ksiądz proboszcz połączonej 1 lipca 2024 r. Parafii p.w. św. Brunona i św. Kazimierza w Giżycku, dyrektor wspólnoty zakonnej Salezjanów w Polsce, Piotr Sosnowski.
Każdego roku w Giżycku uroczyste obchody dni Walk o Wilno były pielęgnowane przez śp. dr Jadwigę Borkowską-Żurek. To właśnie śp. Pani Jadwiga przez wiele lat jako prezes Oddziału Towarzystwa Przyjaciół Grodna i Wilna pielęgnowała tę ważną, historyczną datę, przekazując przebieg ówczesnych wydarzeń młodemu pokoleniu, dbała o pamięć poległych w Wilnie i przekazywanie tradycji kolejnym pokoleniom giżycczan.

 

 

Źródło informacji: gizycko.pl / M. Kulas-Szyrmer

IV Letnie Koncerty w sali koncertowej PSM I st.

4 lipca br. w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Giżycku w ramach IV Letnich Koncertów miał miejsce koncert z udziałem: Zofia Miksa-Kurowska (wokal), Filip Chojnacki (fortepian), Wojciech Braszak (saksofon). Był to piękny i wzruszający koncert.

Już dziś zapraszamy na kolejne koncerty do sali koncertowej PSM.

Wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki do odebrania w budynku szkoły.

Partnerem koncertów jest Powiat Giżycki.

 

 

Źródło informacji: Państwowa Szkoła Muzyczna I st. w Giżycku

 

 

Lato w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej

Latem w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Giżycku też jest czas na poznawanie nowych przygód ulubionych bohaterów. Tym razem w zajęciach edukacyjnych wzięły udział przedszkolaki z Przedszkola Krasnal w Giżycku. Dzieci poznały Nori, bohatera książki „Nie całkiem NARWAL”.
Na dnie oceanu, w rodzinie narwali, pewnego dnia przychodzi na świat malutki jednorożec. Wygląda inaczej niż wszyscy, pływa w dmuchanych rękawkach i nie chce jeść ośmiorniczek, ale to nieważne, bo czuje się bardzo kochany.
Pewnego dnia odkrywa jednak, że istnieją stworzenia takie same jak on, i staje przed trudnym wyborem. Czy zostać z jednorożcami na lądzie, czy raczej wrócić pod wodę do narwali? A może Nori wcale nie musi wybierać?
Ta pełna ciepła i humoru historia uczy akceptacji siebie takimi jakimi jesteśmy oraz poszukiwania własnej drogi jeśli czujemy taką potrzebę. A także ukazuje, że warto być odważnym w podejmowaniu decyzji.

 

 

Źródło informacji: Przedszkole Krasnal Giżycko, Powiatowa Biblioteka Pedagogiczna w Giżycku

 

Utrudnienia w ruchu pojazdów

Uprzejmie informujemy o utrudnieniach w ruchu pojazdów w związku z organizacją w dniach 11-12 lipca 2024 roku „30-lecia powstania 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej”.

Uroczystość odbędzie się w następujących etapach:

11.07.2024r. w godz. 19.00 – 19.45 – próba defilady,

pododdziały kołowe – wyjazd pododdziałów 15 BZ z kompleksu wojskowego 2 batalionu zmechanizowanego przy Al. 1 Maja 11 – Al. 1 Maja – ul. 3 Maja – ul.Konarskiego – ul. Nowowiejska – ul. Koszarowa

12.07.2024 r.:

– w godz. 09.20 – 10.45

09.20 – 09.45 – przemarsz pododdziałów 15BZ z kompleksu wojskowego przy Al. 1 Maja 11 – Al. 1 Maja – ul. Kościuszki – na pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego

– w godz. 10.45 – 11.45

10.45 – 11.00 – przegrupowanie pododdziałów z Pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego – ul. Kopernika, ul. Gimnazjalna, ul. Kościuszki

11.00 – 11.45 – defilada

  • Pododdziały piesze – skrzyżowanie Al. 1 Maja z ul. Kościuszki – Al. 1 Maja – rondo Św. Jana Pawła II – pl. Grunwaldzki – ul. gen. Zajączka – ul. Kolejowa – Plaża Miejska (stare wejście na Plażę Miejską)
  • Pododdziały kołowe – wyjazd pododdziałów 15BZ z kompleksu wojskowego przy Al. 1 Maja – Al. 1 Maja – ul. 3 Maja – ul. Konarskiego – ul. Nowowiejska – ul. Koszarowa.

Przewidywana liczba uczestników wydarzenia:
– 11.07.2024 r. – ok. 80 osób, 30 pojazdów kołowych,
– 12.07.2024 r. – ok. 500 osób, ok. 30 pojazdów kołowych.

I spotkanie Zespołu Lokalnej Współpracy ds. Lasu Miejskiego

3 lipca br. w siedzibie Nadleśnictwa Giżycko odbyło się pierwsze spotkanie Zespołu Lokalnej Współpracy ds. Lasu Miejskiego.

Rozpoczynając pierwsze spotkanie Zespołu Lokalnej Współpracy ds. Uroczyska Las Miejski w Gajewie, Sławomir Turkot Nadleśniczy Nadleśnictwa Giżycko przywitał przybyłe członkinie i członków Zespołu tj.: Marka Jasudowicza – Wójta Gminy Giżycko, Mirosława Dariusza Drzażdżewskiego – Starostę Giżyckiego, Ewę Unrug-Wiszowaty – przedstawicielkę Urzędu Miejskiego w Giżycku, Sabinę Kirson – Przewodniczącą Giżyckiej Rady Seniorów, Tadeusza Ignaciuka – przedstawiciela Przedsiębiorstwa Usług Leśnych West, Piotra Kwiatkowskiego – przedstawiciela Stowarzyszenia Wolne Miasto Giżycko, dr Roberta Kempę – niezależnego eksperta (historyka), i podziękował za przyjęcie zaproszenia i zgodę na uczestnictwo w pracach Zespołu.
Następnie przy pomocy prezentacji przedstawił harmonogram głównych wydarzeń jakie miały miejsce do czasu pierwszego spotkania Zespołu.
Wyjaśnił, że w trakcie przeprowadzonych w dniach 17.05-22.06.2024 r. konsultacji społecznych związanych z powrotem do systemu certyfikacji FSC® w dniu 13.06.2024 r. uwzględnił przedstawione wnioski i uwagi strony społecznej i Zarządzeniem nr 22/2024 r. w sprawie wyznaczania lasów HCVF 6.1 w Uroczysku Las Miejski ustalił nowy większy zasięg lasów HCVF 6.1 na terenie uroczyska.
Podczas prezentacji nadleśniczy poinformował, że na podstawie wytycznych zawartych w Instrukcji urządzania lasu w dniu 5 czerwca br. Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Białymstoku zorganizowała naradę wstępną związaną z rozpoczęciem prac nad projektem Planu Urządzenia Lasu dla Nadleśnictwa Giżycko na lata 2027-2036. W swoim wystąpieniu podczas narady nadleśniczy wskazał Uroczysko Las Miejski jako obszar o szczególnym znaczeniu dla lokalnej społeczności kwalifikujący się do uznania w całości za las o zwiększonej funkcji społecznej i w związku z tym zgłosił potrzebę ze względu na pełnione przez las funkcje utworzenia w nowym Planie Urządzenia Lasu: gospodarstwa lasów oddziaływania społecznego.
W dotychczas obowiązującym Planie Urządzenia Lasu dla Nadleśnictwa Giżycko na lata 2017-2026 lasy nadleśnictwa ze względu na pełnione przez nie dominujące funkcje podzielono na trzy gospodarstwa:
  • lasy stanowiące rezerwaty przyrody,
  • lasy uznane za ochronne (wodochronne, glebochronne),
  • pozostałe lasy (lasy gospodarcze).
Niedawno znowelizowana i zatwierdzona do stosowania Instrukcja urządzania lasu uwzględnia „Wytyczne do zagospodarowania lasów o zwiększonej funkcji społecznej na gruntach w zarządzie Lasów Państwowych”  wprowadzone do stosowania Zarządzeniem nr 58 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 5 lipca 2022 r. W instrukcji tej uwzględniono zdefiniowane w zarządzeniu lasy zawierające strefy oddziaływania społecznego i ze względu na ich dominującą funkcje utworzono czwarty typ gospodarstwa:
  • lasy oddziaływania społecznego.
W dalszej części spotkania nadleśniczy omówił ważne inicjatywy i prace przeprowadzone przez leśników w uroczysku. Przestawił cele powołania Zespołu oraz zaproponował harmonogram spotkań i prac Zespołu.
W trakcie dyskusji po zakończonej prezentacji wszyscy członkowie zespołu jednogłośnie zaakceptowali zaproponowany harmonogram spotkań. Ze względu na trwające wakacje i okres urlopowy ustalono termin kolejnego spotkania Zespołu na 4 września br., które odbędzie się na terenie uroczyska Las Miejski w Gajewie.
Źródło informacji: Nadleśnictwo Giżycko

Magiczna Noc Kupały już w najbliższą sobotę

6 lipca br. zapraszamy wraz z organizatorami na „Etno Wędrówkę 2024 – Magiczną Noc Kupały” do Kruklanek. Początek o godzinie 18:00.

Zadanie jest współfinansowane ze środków budżetowych Powiatu Giżyckiego.

 

V Gala Stypendialna Our Future Foundation

27 czerwca br. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się V Gala Stypendialna Our Future Foundation. Wręczono stypendium najzdolniejszej młodzieży, a wśród laureatów Programu Mentoringowego Fundacji znalazła się uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Giżycku – Yevheniia Drapanchuk. Stypendium wręczył Prezes TVN Warner Bros – Dorota Żurkowska.
Stypendium obejmuje całoroczny mentoring od studentów najlepszych zagranicznych uczelni w kształtowaniu ścieżki kariery oraz wsparcie w procesie aplikacji na studia.
Our Future Foundation bezpłatnie wspiera młodzież z Polski i Ukrainy w procesie aplikacji oraz nauki na najlepszych uniwersytetach na świecie. Na początku lipca Yevheniia weźmie udział w Rejsie Mentoringowym po Mazurach.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

 

Źródło informacji: I Liceum Ogólnokształcące im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Giżycku

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

 Starosta Giżycki (Administrator) informuje, że na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej: RODO) przysługują Pani/Panu określone poniżej prawa związane z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Starostwo Powiatowe w Giżycku:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Giżycki z siedzibą przy al. 1 Maja 14 oraz ul. Generała Józefa Zajączka 2, 11-500 Giżycko (tel. 87 428 59 58, adres e-mail: skrzynka@gizycko.starostwo.gov.pl). 
  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych – Jolantę Palczewską, z którą można się kontaktować: al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko; tel. 87 428 59 58, adres e-mail: iod@gizycko.starostwo.gov.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach:
  4. wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze – wynikających z ustaw kompetencyjnych (szczególnych) (np.: wydawanie zezwoleń w zakresie rejestracji pojazdów, praw jazdy, pozwoleń na budowę, prowadzenie ewidencji gruntów i budynków itp.),
  5. realizacji umów zawartych z kontrahentami Administratora,
  6. w pozostałych przypadkach Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody (np. sprawy dot. rekrutacji pracowników).
  7. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest:
  8. w przypadku wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze - obowiązujące przepisy prawa (art. 6 ust.1 lit. c RODO),
  9. umowa zawarta między Panią/Panem a Administratorem (art. 6 ust.1 lit. b RODO),
  10. udzielona przez Panią/Pana zgoda na przetwarzanie danych osobowych – np. w celu rekrutacji (art. 6 ust.1 lit. a RODO).
  11. W związku z przetwarzaniem danych w celach wskazanych w pkt 3, Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być:
  12. organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa (np. podmioty kontrolujące, sądy, policja itp.);
  13. inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych z Starostwem Powiatowym w Giżycku przetwarzają dane osobowe, dla których Administratorem jest Starosta Giżycki (np. usługi pocztowe).
  14. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celów wskazanych w pkt 3, lecz nie krócej niż okres wskazany w przepisach o archiwizacji. Oznacza to, że dane osobowe zostaną zniszczone po upływie odpowiednio 3, 5, 10, 20 lub 50 lat od daty zakończenia sprawy (zgodnie z przepisami o archiwizacji). 
  15. W związku z przetwarzaniem przez Administratora, Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do:
  16. dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 RODO z zastrzeżeniem, że udostępniane dane osobowe nie mogą ujawniać informacji niejawnych, ani naruszać tajemnic prawnie chronionych, do których zachowania zobowiązany jest Administrator,
  17. sprostowania (poprawiania) danych osobowych – w przypadku, gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne, na podstawie art. 16 RODO,
  18. żądania usunięcia danych, na podstawie art. 17 RODO; (w przypadkach, w których Administrator przetwarza dane osobowe na podstawie przepisów prawa, dane zostaną usunięte po zakończeniu okresu archiwizacji);
  19. ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 RODO,
  20. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzanych danych, na podstawie art. 21 RODO, z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to przypadków, w których Administrator posiada uprawnienie do przetwarzania danych na podstawie przepisów prawa,
  21. prawo do przenoszenia danych, na podstawie art. 20 RODO.
  22. W przypadku, gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia jej w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  23. Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  24. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, w sytuacji, gdy przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa lub zawarta między stronami umowa.
  25. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.

 Więcej informacji dotyczących ochrony danych osobowych można uzyskać pod adresem:

https://www.uodo.gov.pl/

This will close in 20 seconds

Skip to content