„Stracisz dane, stracisz pieniądze!” – kampania Prezesa UOKiK

Konsumencie pamiętaj, że podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji, fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach mogą być próbą wyłudzenia Twoich danych.

Jeśli stracisz dane – stracisz pieniądze!

Dlatego też zapamiętaj:

  • Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie Cię o to pytać.
  • Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualną zaległość w płatności samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
  • W przypadku telefonu od osoby podającej się za pracownika banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do Ciebie dzwonił.
  • Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej Twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.

Jeśli podejrzewasz, że doszło do kradzieży Twoich danych koniecznie:

  • Poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych.
  • Zmień dane do logowania.
  • Zastrzeż kartę lub zablokuj rachunek płatniczy.

Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło – zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.

  • Jak najszybciej zgłoś sprawę policji.

 

Więcej informacji na stronach internetowych:

https://finanse.uokik.gov.pl/nieautoryzowane-transakcje/stracisz-dane-stracisz-pieniadze-kampania-prezesa-uokik/

https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/kampanie_informacyjne/cyberoszustwa_inwestycyjne