Konsumencie pamiętaj, że podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji, fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach mogą być próbą wyłudzenia Twoich danych.
Jeśli stracisz dane – stracisz pieniądze!
Dlatego też zapamiętaj:
- Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie Cię o to pytać.
- Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualną zaległość w płatności samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
- W przypadku telefonu od osoby podającej się za pracownika banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do Ciebie dzwonił.
- Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej Twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.
Jeśli podejrzewasz, że doszło do kradzieży Twoich danych koniecznie:
- Poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych.
- Zmień dane do logowania.
- Zastrzeż kartę lub zablokuj rachunek płatniczy.
Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło – zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.
- Jak najszybciej zgłoś sprawę policji.
Więcej informacji na stronach internetowych:
https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/kampanie_informacyjne/cyberoszustwa_inwestycyjne